Kommenteeri

2024 aiandusreis Lätimaale koos viperustega

14.-15. september korraldasime aiandusreisi Lätimaale. Programmis olid mitmed uued kohad, mille külastamine tõi meile kaasa erinevaid viperusi, aga mis õnneks meie toredate reisisellide tuju ei rikkunud.  Alljärgnevad muljed on kirja pandud reisijuht Marianne silmade läbi.

Peale reisi tuleb ikka emotsioone jagada. Ja natukene ka pildimaterjale.

Nagu meil „Maaelureisides“ tavapärane, siis alustame reisi Tallinnast Sikupilli parklast ja sinka-vonka liigume Ikla poole. See tähendab seda, et järgmised tulijad Jüri alevikust, seejärel suunal Rapla-Türi ning Viljandisse. Seal väike kosutav seljasirutus ning seejärel võtame bussile Pärnu Kaubamajakast selle piirkonna soovijad.

Nii ka seekord. Kui me Pärnust lahkusime Ikla suunas, siis oli meid bussis kokku 37 inimest (s.h. reisijuht ja bussijuht). Täpselt see arv, mida reisile kaasame. Kuigi sõidame 49-kohalise bussiga, siis maksimum suurus 35 huvilist + meeskond. Vahel harva teeme eraldi +2/3 inimese võrra.

Kuidas siis reis kulges?

Kohe alguses tahan öelda, et järjekordselt oli meil super tore reisigrupp. Kas sõna „Maaelureisid“ toob kokku kõik positiivse hoiakuga inimesed?  Tahaksime seda loomulikult ka tulevikus loota.

Aga sellest hoolimata meie reisil kõik siiski viperusteta ei laabunud.

Milline oli esimene viperus Ikla piiripunktis, sellest kirjutan hoopis lõpus. Kõigepealt ilusamad kohad ja mõned järgnevad üllatusmomendid. Etteruttavalt ütlen, et kõik need lahenesid positiivselt.

Peale kehakinnitust Ikla piiril ja ka tee peal olnud seljasirutuspeatust oli meil vaja leida esimeseks külastuskohaks oli üks aed, mille kohta leidsime infot AIAPÄRLITE lehelt. Ja järgmine kogemus – ärge uskuge 100% veebilehti! Google-mapsi kaart, mis oli nende tutvustavale lehele üles pandud, viis meid metsade keskele. Ei mingit aeda!  Sõitsime tagasi nö suurele teele. Püüdsime siseneda järgmisest teeotsast, kuhu GPS näitas. Jällegi - ei midagi.  Üheski teeotsas mitte ühtegi viidet, mitte ühtegi silti!

Tänud „Hansaliinide“ bussijuhi suurele kannatlikkusele ja lõpuks ka kokkuleppel vastuvõtjale, kes tuli meile nö suurele teele vastu, saime suuna võtta tema aia poole. Aga košmaar – milline tee sinna viis – auk-augus kinni ja seda rohkem kui 500 m!

Reisijuhina istusin küll esimesel pingil, aga ma olin nii šokeeritud, et unustasin sellest teest fotojäädvustused teha. Kuidas nii võib?! Nägin nii hullus seisukorras teed viimati 2017, kui Taga-Karpaatias seiklesin.

Aga samas reklaamitakse, et võetakse vastu gruppe ja siis tekibki mõte - kuidas võib, kui teeolud hullumeelsed! Ei oleks tahtnud bussijuhi rollis olla. Ja samas loodan väga, et ta nii palju ei pahandanud, et meiega tulevikus enam sõita ei tahaks. Teades, et südamega töötaval bussijuhil on tema buss väga oluline (nr.1), siis oli mul reisi korraldajana väga-väga piinlik. Kuna me siiski oleme koostööd teinud juba aastaid, siis loodetavasti see reis ei saanud meie koostöö lõpp-punktiks.

Aga aed, kuhu me sattusime, oli põnev. Perenaine koos oma emaga väga lahke ja jutukas. Kõigile küsimustele saime vastused.

Mõningased pildid – kõik on perenaise loal!  (vajuta alati pildile, siis näed suuremalt)

Järgmine külastuskoht oli meil Läti riiklik botaanikaaed Salaspilsis.

Seal sujus kõik väga hästi. Mõningased fotojäädvustused. Kõigpealt taimed, mis olid peidetud klaasruumidesse.

Ja seejärel jalutuskäik aias, mida tegelikult võiks nimetada pargiks. Tegelikult erinavatel aastaaegadel on seal loomulikult pilt hoopis erinev.

Reisijuhi uudishimu oli suunatud daaliatele ehk siis jorjenitele. Võiks öelda, et sealne kollektsioon oli super! Nii võimas õiteilu! Kui tahad selgemalt näha, vajuta pildile!

Ja sekeldustega alustatud päev sai lõpetatud Riia linnas Tallink Riga hotellis. Ka seal oli üllatus. Kui nende kodulehel on kirjas, et õhtul avatud lobby-baar ja lisatud ka rikkaliku valikuga menüü, siis kohale jõudes selgus et ei mingit suurt menüüd. Kui tahad, tee drinke (jooke) ja söö kõrvale kas mingit võileiba või salatit. No sellist üllatust küll poleks uskunud 4**** hotellist.

Õhtu lõpetasime soovijatega jalutades Riia vanalinna. Nii tore oli tõdeda, et ca 50% grupist olid huvitatud ühisest jalutuskäigust. Põnevamad kohad siis turisti silamdele ära näidatud ja siis jäi võimalus leida endale mugav õhtusöögi koht. Reisijuhina muidugi olin ka natukene mures, et kuidas kõik ikka hotelli jõuavad tagasi – vahemaa ju ca 1 km. Aga kõik olid leidnud endale meelepärased õhtusöögikohad ja seiklusteta tagasi jõudnud.

Reisi 2.päev
Päev algas hommikusöögiga hotellis. See oli tõesti maitsev ja valik küllaldane. Hommikul oleks võimalus olnud ka hommikusauna minna, kuid meie reisilised sellest siiski loobusid.
Seejärel võtsime suuna Riia suurele turule. See on alati meie Riia programmides, sest seda külastust on alati küsitud. Ka nüüd tulid osalejad tagasi ostudega, isegi üks suurem lill leidis endale koha bussi tagumises reas, ilusasti kinnitatud turvavööga.
Seejärel võtsime suuna Birini mõisa (või ka lossi - heal lapsel mitu nime). Ilm oli ilus ja jalutuskäik suures pargis mõnus. Aega oleks võinud seal olla rohkemgi, aga meil oli vaja veel jõuda ühte maastikuaeda. Järgmiseks aiandusreisiks Riia ümbrusse on teada, millised kohad programmi alles jätta (ajalise täiendusega) ja millest loobuda - n.ö. õppekoht õppereisil ka reisijuhile!
Birini külastuse soovitan küll ette võtta! Pole see ju ka Eestimaast kaugel.

Ja viimane külastuskoht – maastikuaed ca 40 km kaugusel Ikla piirist. Jällegi leitud AIAPÄRLITE  lehelt, kus järjekordselt oli eksitav info. Lubatud oli parkimiskohti kohe 3-le bussile, tegelikult oli meil jälle küllaltki tegemist, et oma bussile parkimine leida. Aga leitud see tänu bussijuhile sai ja aia uudistamine algas. Aed, mis rajatud juba 2002.aastal, on saanud mitmeid auhindu. Kuna tegutsejaks nüüd juba eakas peremees, siis on täiesti mõistetav, et aias on aeg „seisma jäänud“. Teerada viis ka mere äärde. Kuigi selleks hetkeks oli päike juba pilve taha läinud ja ilm tuuline, siis julgemad jalutasid ka mere piirile välja.

Kõik külastuskohad olid aga õppimiskohtadeks ja eks igast ühest leiti midagi, mille üle imestada või mida „silma või kõrva taga panna“.

Iklast Pärnu poole sõites avasime „vaba mikrofoni“. Ja mis selgus – meil oli bussis nagu Räpina kooli vilistlaste kokkutulek! Nii tore! 35-st osalejast 8 inimest Räpinas õppinud. Kõik said jagada oma kogemusi õpinguaegadest, sest kõigil olid need eri aegadel ja koos nad koolis ei olnud kohtunud.

Märkamatult jõudsimegi Pärnusse. Ja sealt juba eelmisel päeval tuldud marsruuti mööda tagasi oma kodu poole.

Super grupp! Toredad ja rõõmsad reisikaaslased! Mitte keegi ei pahandanud (vähemalt mitte märgatavalt) meie viperuste puhul. Aitäh kõigile osalejatele! Sellise toreda grupiga julgeks uusi kohti avastama minna ka kaugemale. Vanades käidud kohtades juba tead, mis ees ootab, aga uued kohad vajavad just selliseid inimesi, nagu nüüd meie grupis olid. Erinevates vanustes, kõige noorem 15 ja kõige vanem 81.

Ja lõpetuseks kirjeldus, mis juhtus esimese sõidupäeva alguses Iklas.

Esimene üllatus siis oli Ikla piiripunktis. Seal on tavapärane, et turismibussid sõidavad sealse kohviku ette. See on alates sellest ajast, kui piiripunkt kaotati. Keerasime meiegi oma 12,2 m pikkuse bussinina tavalisele kohale ja oh imet, nurgataga ootas üllatus. Seal oli vähemalt kümmekond (kui mitte rohkem) politseinikku ja transpordiameti töötajat, kes olid sulgenud kogu ala ja kontrollisid autosid. Meie juurde astus üks noorem naisterahvas ja selle asemel, et viisakalt teavitada olukorrast, käratas meile: „kas te ei näe, et siia ei tohi sõita“. Reisijuhina läksin bussiuksele ja vastasin viisakalt: „Tõesti ei näe, sest teil ei olnud mitte ühtegi silti ega viidet väljas, et siia ei saa bussiga keerata.“ Seejärel kuulsin nii mõningaidki lauseid, kuna nemad korraldavad (tegelikult ei saanudki aru, mida) ja meie peaksime kohe oma bussi viima näiteks sõiduautode parklasse (!) Kuna me kohe sellisele ultimatiivsele käsule ei allunud, tuli meie juurde noormees, kes sama tigedas olekus tegi meile selgeks, et me oleme eksinud.  Esimesed kaks olid Transpordiametist, kui nüüd ei eksi, sest ähmiga ei pannud nende nimesid tähele.

Ja siis tuli kolmas – politseinik. Ja käratas meile: „Meie korraldame siin ja teie peate siit eest kohe ära sõitma“. Aga ega siis ei saanud kohe nõustuda ja neile sai vastatud: „Korraldage, aga siis pange viidad ja info välja, kuhu sõita. Mitte aga nii, kui me oleme suure bussiga keeranud tavalisele alale ja siis nurga tagant selgub, et kõik on suletud.“ Selle lause peale sain muidugi veel sarjata, aga lubasin teavitada ka nende ülemusi, et õpetagu oma alluvatele, kuidas vajaminevat infot (loe: liikluse ümbersuunamist korraldada). Seda ma muidugi teinud ei ole, sest elu läheb ju edasi ja negatiivsed kohtumised tuleb lihtsalt mälust pühkida.

No seal lähedal on ka rekkade parkla, sest sõiduautode parkla, kuhu meil soovitati parkida oma 12,2 m buss, oli lihtsalt täis sõiduautosid. Aga ju need korraldajad (!) ei oska sõiduvahendite gabariite hinnata. Rekkajuhid olid sõbralikud ja meid oma parklast välja ei ajanud.

Ja kui siis söögikoha poole liikusime, siis nägime, et ka esimesele märgile paigaldati kiiresti katteks peale (vist?) musta prügikotti. Lihtsam oleks ju olnud panna lihtsalt koheselt hommikul suunaviidad, kui selline „haarang“ seal korraldati. Mida ja milleks uuriti, seda me muidugi ei teadnud. Ja kas on vajagi seda teada? Aga oleksime eeldanud transpordiameti ja politseiameti töötajatelt viisakatt pöördumist. Näiteks: „Vabandage, meil on täna siin reid. Palun parkige oma buss sinna ja sinna....“ (vastavalt ülesseatud juhistele). Aga mitte „pealehüppavalt“ käskivas toonis ´a la...kes teil lubas üldse siia Ikla kantiini söögikoha ette keerata. Igatahes jäi ebameeldiv mulje meie noortest politseinikest (muide, nad olid väljanägemiselt kõik nooremad, kui meie suurem osa reisiseltskond bussis).

Aga tegelikult me ei pööranud sellele instidentile rohkem tähelepanu. Kõhud täis, jätkasime oma reisi Lätimaa teedel.

Paar kiiret fotojäädvustust - vajuta pildile, siis näed ka kirjeldust.