Kommenteeri

Rändamas Setomaal

Kui tahad kuulata arhailise keele kõla, nautida põnevaid traditsioonidega sündmusi ja erilist
toidukultuuri, tuleb sammud seada Setomaale.
2021 kevad - eriolukord - kahjuks midagi sellist ei võimaldanud, aga sammud sinnapoole reisijuht Marianne seadis. Miks? Väga heal põhjusel - ikka tervis turgutama ja meeldetuletama, kui ilus
piirkond see seal on.

1.       päev ehk 11.aprill 2021

Kõik sai alguse 29.jaanuaril, kui õnnetult kukkusin ja õlavarreluu murdsin. Ravisin, mis ma ravisin, kuid ühel hetkel tundsin, et vaja on taastusravi. Kasvõi selleks, et olles mitu kuud koduseinte vahel, saaks kusagile rändama. Pealegi varasematest aastatest alati sel ajal seigeldud piiri taga.

Kuna varasem kokkupuude sanatooriumitega puudus, siis võtsin algatuseks sihikule kõige kaugema Eestimaa nurga, ikka oma kodust arvates.

Sõbranna Ly tervitas minu plaane ja nii me koos tema autoga sinna Setomaa poole suundusime. Ja kohe tekkis ka idee – Setomaa tuleb igast nurgast üle vaadata. Olen seal varasematel aegadel korduvalt käinud, kuid alati on hea jälle vanu mälestusi elustada ja uusi emotsioone saada.

Tegelikult esimene peatus Setomaal ei olnudki kohe sanatoorium, vaid hoopis Seto Talumuuseum

Seto Talumuuseumisse saab alati rännata koos Maaelureisidega
Seal asub kena talukompleks, kus saab hea ettekujutuse, milline oli 1920.aastate jõukas seto poolkinnise hooviga talu. Talu jõukust näitab nii tavapärasest avaram õueala kui ka kolm aita elumajavastas olevas hoonetereas. Samuti suur laudahoone, kus ruumi isegi kahele hobusele. Kolm aita ja veel kaks hobust on seto majapidamises väga kõva sõna! Värska talumuuseum on elav talu: siin elavad kanad ja kuked, küülikud ja hobused ning majavalvur Pigi ja hiirekütt Sepo.
Setomaale tsäimajja koos maaelureisidega
Tsäimaja on hubane söögikoht, kus ka kohalikud meelsasti aega veedavad ja kõhtu täidavad. Menüüs on seto köögi road: sõir, suulliim (külmsupp), lahtised pirukad ehk piiragu, ahjupudrud, pliinid jne.

Arvestades aga hetkel kehtivat olukorda, kus muuseumid ja kõik söögikohad suletud, pidime piirduma vaid välisvaatlusega.
Teadetahvlilt leidsime hea informatsiooni - avasta Setomaad kui rahvariiete vööd


Setomaale ikka koos maaelureisidega


Kohe tekkis idee – vot seda külavüüd me nüüd läbima hakkame. Nalja sai palju, sest see on vaid illustratiivne, autoga ikka täpselt mööda vööd läbida ei saa. Või vähemalt meie ei saanud. Ühesõnaga, otsustasime minna kohe ühte tsässonat uudistama, kuid sattusime metsateele,mis viis küll ühte külasse, aga sealse maja aiapostide vahelt paistsid juba Venemaa piiripostid. Hakkasime kartma. Otsustasime, et õigem oleks autoga suund võtta Värska sanatooriumi poole tagasi, enne kui pahandustesse satume.

Tee peal köitis pilku ilus maja.


Setomaale maaelureisidega

Juugendarhitektuuri stiilis ehitatud maja oli kunagi kindral Nikolai Reegi suveresidents. Maja asub järve kaldal. See on tegelikult uus hoone, mis on peaaegu täpselt samasugune kui oli originaal, ainult veidi suurem, toretsev ja pilkupüüdev. Setomaa vald taastas selle vanade jooniste, projektide ja fotode alusel. Praegu asub seal Värska Külastuskeskus. Majas on näitused ja need on kahele aspektile – Põhjalaagrile ja Vabadussõja sündmustele ning muda ja mineraalvee kasutamisele Värska kuurordis keskenduvad.


Kätte oligi jõudnud aeg, kus saime oma tuppa minna. Imeilus vaade aknast tõi kosutava une.

Vaade Värska sanatooriumi aknast

2.  päev ehk 12.aprill 2021

Kõigepealt 5-päevane ajagraafik protseduurideks: mudaravi, pärlivann, parafiin, savisoojendus, turbalehed jne jne. Esimese päeva kolm kohustuslikku protseduuri tehtud, söögid söödud (mis muide olid kuni viimase päevani väga maitsvad), oligi aeg minna Külavüüd jätkuvalt avastama.

Võtsime suuna Obinitsale. Minu soov oli Lauluema võimsat kuju näha.

Kuna eeltöö oli tegemata, siis sõitsime külla sisse seda teed mööda, mis viis endisesse nõuka ajastusse ja see oli masendav. Kohe nii masendavm et unustasin isegi fotod tegemata. Siis aga nägime suunda muuseumisse (mis loomulikult aega arvestades oli suletud) ja see tegi avastamisrõõmu erksamaks. Nägime Obinitsa küla kunagiste armsate majakestega.
Obinitsa küla
Ja muidugi kuulsa Lauluemaga.

See on mälestusmärk kõikidele Setomaa lauluemadele. Valminud 1986.aastal. Avamine toimus IV Setu Leelopäevade ajal. Kuju kõrgus 3 meetrit, valmistatud graniidist ja mass on 9 tonni. Autor: skulptor Elmar Rebane. Kuju ümber on mitmed mälestuskivid kohalikele lauluemadele. Kuju juurest avaneb hea vaade Obinitsa järvele ja küla vanemale osale. Lähedal asub ka Obinitsa vana kool-kirik (1904).

Edasi võtsime suuna Vastseliina ordulinnuse varemeile.


Olemasolevaist varemeist on näha, et kunagi oli see ordulinnus suur ja uhke. Ajalooürikutest võib lugeda, et see oli palveränduritele ka meelissihtkoht. Need rändurite kulgemised algasid juba 15.sajandil. Linnusel on põnev ajalugu. Sealt on üle käinud sõjaretked Ivan Julma juhtimisel, linnuses on võim kuulunud nii venelastele kui poolakatele.

Maarja kuulutamise päeval, 25.märtsil 1342, alustati Vastseliina linnuse ehitamist piirikindlusena Tartu piiskopkonda. Linnus pühitseti Neitsi Maarjale ja hakati tema auks kutsuma Frauenburgiks. Hiljem Novum Castrum ehk Neuhausen, venepäraselt Novõi Gorodok, kirjakeelsena Vastseliina (uus linnus)

Linnuse kohta on üks alljärgnev legend: Külastas seda linnust kord Peeter I, kes ei jäänud kostitamisega rahule. Kui 1702.aastal oli linnust piiramas Vene väed, siis olla Peeter I meelepaha jätkuvalt nii suur olnud, et ta käskinud linnuse maatasa teha. Vaatamata sellele, et linnus oli valmis alistuma. Kui vaenuväed olid juba linnuse all, otsustasid kümme linnuse neitsit end kabelisse sulgeda, et nende süütus ja puhtus koos Püha Risti väega võiks linnust kaitsta ning sinna nad ka jäid. Räägitakse, et kui suvistel täiskuuöödel üks süütu ja puhas neitsi kabeli rohtunud müüride peal käies neitsite laulu kuuleb, siis on see tema jaoks hea märk. Kui aga laul kostab mõne naisterahva kõrvu, kes ennast enam neitsiks kutsuda ei või, siis talle tähendab see kurja tõbe. Nuhtluse alla langenud naisi võib päästa vaid siiras ja südamest tulev patukahetsus, mispeale linnuse mesilased Neitsitorni müürile mett tilgutavad, mida korjates ja haigele kohale määrides surmatõbi varsti taandub.


Tornide juurde püstitatud infosiltidelt vajalik teave üle loetud, istusime jälle autosse. Saime väga vähe sõita, sest meie teele kõrgus ronimistorn - Meremäe vaatetorn.

No kuidas sa siis ikka sellest mööda sõidad! Ikka autost välja ja üles ronima, mis minul haige käega siiski suhteliselt vaevarikkas oli. Aga jalad olid ju terved ja vaev tasus end ära.


Meremäe vaatetorn - seiklema ikka maaelureisidega

Tore oli see, et üleval vaatetorni äärtele olid kirjad, kui kaugel miski punkt sealt asub. Petseri nii lähedal, küll oleks tahtnud seda Setomaa endist pealinna vaatama jälle minna

Meremäe vaatetornis

Järgmine sihtpunkt oli meil Piusa koopad.  Fantastiline koht.

Piusa koobaste juurde maaelureisidega
Fotol reisikaaslane ja tubli autorooli keeraja Ly

Koobastesse kahjuks eriolukorra tõttu sisse me ei saanud, aga looduses jalutada küll.

Oleks nagu liivakõrb, aga taamal paistab siiski mets.

Piusa koobaste juurde maaelureisidega

Piusa koopad on inimese rajatud koopad, mis asuvad Võru vallas, Piusa raudteejaama lähedal. Koopad tekitati 1922-1966, mil sealt kaevandati klaasliiva. Kaevandamise käigus rajati käike u 20 km pikkuses. Seal talvituvad nahkhiired. Külastajad saavad vaid nahkhiirekujulisse külastuskeskusse, kus näidatakse filmikest.

Piusa koobastesse maaelureisidega
Piusa koopad ja pääsukesepesad
Looduses mõtiskleda.... mida veel tahta!






Piusa koobaste ümbrusest sai nii palju pilte tehtud, et raske kohe valida. Filmiklipp ka, kuid film valmib hiljem.

Märkamatult lähenes kell sellele hetkele, kus me pidime juba oma tervisekeskuses tagasi olema, kui poleks tahtnud loobuda õhtusöögist. Jälle see hetkeolukord, kus toitlustust ka sanatooriumis tohtis pakkuda vaid kella 18-ni. Nii me siis kiirustasime ja 7 minutit enne ettenähtud sulgemisaega jõudsime ka söögisaali siseneda. Õnneks saime oma õhtusöögi kaasavõetavatesse take-away karpidesse pakkida ja rahulik õhtusöök oma toas teleka saatel sai alata. Päev oli väsitav, aga emotsiooniderikas

.


3. päev ehk 13.aprill 2021

Päev algas traditsiooniliselt: hommikusöök ja protseduurid ning lõunasöök. Ning peale seda aeg iseseisvalt. See tähendas meile loomulikult seda, et ruttu autosse ja Setomaad (taas)avastama.

Eelmisel päeval olime googeldanud, et lähedal peaks olema mingi huvitav koht, nimega

Põrguhaud.

Vähekene tiirutamist, esialgu õigest teeotsast mööda sõitmine (täiesti minu viga,sest ei talletanud mällu täpseid juhiseid), seejärel kohalikega arutelu ning kohale me jõudsime. Väga huvitav matkarada, mida ääristavad erinevad puust tahutud kujud.

Teel Põrguhauale, ikka Setomaal
Kotkas – võimu ja vägevuse sümbol iidsetest aegadest saadik.
Räägitakse, et kotkas vahel nii kõrgesse taeva alla lendab, et päike ta suled
põletab. Siis saavat kotkast teine lind. Missugune - ei tea.


Konn Põrguhaua juures... Setomaal
Kes on loomadest kõige kaastundlikum? Konn.
Ta võtab teise konna omale selga, kuis sellel on varbad ära haudunud.
Teel võtab ta veel teisigi juurde oma turja peale. Sellepärast võib näha kevadel
konne nii õige mitmekaupa liikudes.

Kujusid seal matkaraja juures on palju, kõigile tutvustavad tahvlid lisatud. See matkarada tuleb lihtsalt endal läbi käia. Mõnus laudtee viibki Põrguhauani.



Seejärel ootasid meid „Viimse reliikvia“ rajad Taevaskojas

Taevaskojas - Viimse reliikvia radadel


Taevaskojas . Viimse reliikvia radadel
Räägitakse, et Taevaskoja kuulub Eesti kolme tuntuma vaatamisväärsuste hulka
(koos Suure-Munamäe ja Pühajärvega)
Võimalik matkata 3-l erineval matkarajal, pikkused vastavalt 3, 6 või 13 km.
Kui olime üle vaadanud nii Väikese kui Suure Taevaskoja, mõtlesime uuele matkarajale keerata, et mitte tuldud teed tagasi minna. Ca kilomeeter astutud, tekkis tunne, et oleme mitte selles suunas, kus kõige kiiremini alguspunkti saaks (muide, matkaradade tähistus vahepeal kaob), seepärast otsustasime eksimatuse vältimiseks selle kilomeetri tagasi vantsida ja siis jälle täpselt tuldud teed jätkata tagurpidi suunas ja jõudsimegi auto juurde õigeks ajaks. Meil oli ju ajagraafik. Kella kuuene toidukord sanatooriumis ootamas.

Edasi-tagasi tiirutamisega oli hea asi see, et nägime ilusaid vaateid mitmeid kordi.

Neitsikoobas, kus elab Ahja jõe vaimsust hoidev kaunis kuldjuukseline koopaneitsi.
Ta ilmuvat hetkeks koopasuule kord aastas - jaanilaupäeva öösel.
Teda nägeval noormehel on kindel lootus leida jaaniööl oma sõnajalaõis ehk oma neiu.


Tagasi oma sanatooriumisse jõudsime normaalsel ajal, ehk 15 minutit enne sulgemist  ja saime söögisaalis einestada. Tuppa jäi toit viimata. Harjumatu on juba õhtul kell 6 süüa.


4.päev ehk 14.aprill 2021

Täna polnud meil võimalus kohe peale lõunasööki majast jalga lasta, sest mul oli vaja üks zoomi koolitus ära kuulata. Seepärast võtsime valikusse kell 15.00 algava matka ümbruskonnas koos kohaliku matkajuhiga. Väga tore valik oli. Kuna meid tuli osalema vaid 6 inimest, siis sain pidevalt esitada lisaküsimusi ja vajalikku infot kohaliku elu-olu kohta. Aitäh kohalikule Tiiale! Tema soovitas kindlasti meil käia ära Podmotsa külas, mille teeviidale me ise ka olime eelmisel päeval pilku heitnud.

Podmotsa küla on kui maailma lõpp.  Siin lõpeb maismaa, autotee ja Eesti Vabariik

Üle Kulje lahe, vaid paarisaja meetri kaugusel on Venemaa ja Kuulja kirik.


Podmotsa külast leidsime ka jalgratt, kuid valisime tagasisõiduks ikka oma auto.

Kuna õhtusöök ikka kindlal režiimil, kell 18.00, siis see seadis oma piirangud meie rännakutele. Ja pärast õhtusööki olime nii laisad, ega viitsinudki oma toast enam väljuda. Ly püüdis rõdult ikka päikeseloojangut tabada, aga õige hetk sai siiski maha magatud.



5.päev ehk 15.aprill 2021

Meil oli veel käimata Setomaa alguspunktis – Võõpsus. Selle suuna me ette võtsimegi pärast raviprotseduure ja lõunasööki.

Tsässon on seto külakogukonna traditsiooniline pühakoda. Igas külas erinev. Võõpsu tsässon on Eesti haldusalasse jäävatest Setomaa puittsässonitest ehk kabelitest suurim: 8,3 x 4 m. Erinevalt teistest Setomaa tsässonitest, on selles kaks siseruumi. Hoone palgid on dateeritud 1710.aastasse. Igal tsässonil on ka oma nimipühak. Võõpsus on selleks püha piiskop Nikolaus Imetegija, setopäraselt pühak Migul.

Järgmisena sõitsime Beresje külla, kuid sealt ei leidnud me midagi pildistamisväärset. See on küll vana küla, aastast 1582 ja arvatakse, et nimi tuleneb vene sõnast berjoza. See on ainuke Setumaa küla, kus elavad vanausulised. Sellest hoolimata jäi meil peatus seal tegemata.

Seejärel võtsime suuna Lüübnitsa külla. See vist enamusele teada kui küla, kus korraldatakse kuulsat sibulalaata augustikuu lõpus.

Kõrgustesse ulatuv vaatetorn .

Ilm oli tegelikult väga tuuline ja esimene mõte oli, et mina ikka sinna üles nüüd küll jälle ronima ei hakka. Aga reisikaaslane Ly oli selle ajaga juba jõudnud nö 2.korrusele ja ega ma saanud siis viletsam olla.

Venemaa (Petseri) nii lähedal, küll oleks tahtnud oma Setomaa rännakuid seal jätkata.

Lüübnitsa küla vaatamisväärsused vaatetorni juures.

Tänaseks oli meil kohalik giid-matkajuhiga kokkulepe, et saame tema külas asuvat tsässonit vaadata ka seestpoolt. Tavapäraselt igapäevaselt on tsässonid ju suletud, iga uudistaja igal momendil sinna sisse ikka ei pääse küll. Aitäh Tiiale!

Õhtusöök söödud ja seekord oli meil eesmärk - jälle autosse.

Ootamas oli Laossina küla. Seal asub üks kahest Setumaal säilinud külakalmistust ja Jumalaema sündimise püha auks õnnistatud tsässon ehk külakabel. Küla vanust võib hinnata 15.sajandist ja juba siis oli külas kalmistu, mida kinnitavad ka vanad kivist ristid. 1750.aastast parvetati mööda järve puitu ning viidi lotjadega viina ning leivavilja Narva ja Pihkvasse. Maa polnud viljakas, kuid ometi tegeleti kalapüügi kõrval ka teraviljakasvatusega. Külas tegeletakse tänapäevalgi kalapüügiga ja kuivatamisega.

Tsässon aastast 1880.
Ehitatud Neitsi Maarja sündimise auks, seega on väike-maarjapäev küla pühaks.

Saime teada, et Mikitamäe külas, kust me läbi sõitsime, on kohe tsässonite väljak ja üks neist on mandri Eesti vanim puitehitism valminud 1694. Loomulikult tuli tagasiteel ka seal peatus teha.

Ly istumas vanima tsässoni trepil, taamal paistab uuem tsässon ja meie reisiauto.

Vana tsässon paiknes algselt Tartu-Petseri maantee ääres, kust ta nõukogude ajal ära veeti ja siis lagunema hakkas. 2009.a. see renoveeriti ja toodi Mikitamäele vallamaja ette. Vahepeal, 1998.aastal oli aga Mikitamäele ehitatud uus tsässon ja seepärast neid nüüd seal 2 tükki ongi. Mõlemad on pühendatud apostel Toomasele ning külapüha on tuumapühapävi ehk oltuspühi, mida peetakse nädal pärast lihavõtteid.


Sõitsime tagasi Värskasse. Tegime jalutuskäigu mööda jõe äärde rajatud promenaadi .




6.päev ehk 16.aprill 2021

Ravi ja puhkuse viimane päev. Protseduurid kätte saadud, lõunasöök kiirelt söödud ja nii me tagasiteele asusime. Mul oli veel üks „kiiks“ – oma silmaga vaadata ära Eestimaal asuv kanjon. Samas pidime jälgima kella, et me jõuaksime hiljemalt 15.45 tagasi Karksi-Nuia, kust mina pidin istuma Tallinna suunduvale bussile ja see buss oli sel päeval selles suunas viimane väljub buss.


Kuigi vahepeal tundus, et sõidame minut-minutisse, siis tegelikult jõudsime pool tundi varem kohale ja tegelikult oleksime kanjonis jalutuskäigu rahulikumalt teha. Jälle minu viga, kui sisestasin GPS-i marsruudi, aga ei jälginud korralikult stardiaega. No see selleks, vähemalt teame nüüd, milline see kanjon Eestimaal välja näeb.


Minek kanjonisse, 1.etapp

Jalutuskäik kanjonis, 2.etapp

Ja nii minu rännakud koos toreda ja väga rahuliku reisikaaslase Ly-ga kulgesid.

Maaelureisidega (vaata http://www.maaelureisid.ee) on võimalik Setomaal rännata näiteks 28.-29.augustil 2021. Ikka Lüübnitsa kala- ja sibulalaadale.

Oled oodatud reisiga ühinema!

Lisa kommentaar

Email again: